سنگ آهن دانه بندی

سنگ آهن دانه بندی مگنتیت و هماتیت در سایزهای 0-10 میلیمتر، 0-3 میلیمتر و 10-25 میلیمتر، با عیارهای 58 تا 61 درصد در معادن متعلق به این هولدینگ تولید شده و به کارخانجات فولاد ایران ارسال می گردد.



توضیحات

سنگ آهن دانه بندی ایران در دو شکل کلی مگنتیت و هماتیت قابل صادرات است که در زیر شرح مختصری از آنها ارائه شده است


مگنتیت به انگلیسی (Magnetite) با فرمول شیمیایی  Fe3O4از مجموعه کانیهاست و از واژه یونانی magnec  بمعنای آهن ربا گرفته شده‌ است. به سختی در HCl حل می‌شود. اکسید آهن(FeO)  از عناصر اصلی آن بوده و دارای مقادیری Ti , Mg , Mn , Cr , Al می باشد. از نظر شکل بلور: اکتائدر، رنگ: سیاه، شفافیت: کدر(اپاک)، شکستگی: صدفی، جلا: فلزی، سیستم تبلور: کوبیک (مکعبی) و در رده‌ بندی اکسید است؛ همچنین خاصیت مغناطیسی بسیار قوی و منشأ تشکیل آن ماگمایی - دگرگونی - دگرگونی مجاورتی - هیدروترمال است.
کانسنگ مهم آهن
سنگ آهن مگنتیت تولید شده در ایران که مناسب صادرات به سایر کشورها می باشد دارای عیار آهن بین 45% تا 63% بوده و سایر عناصر موجود در سنگ در نواحی مختلف معدنی وابسته به شرایط ژئوفیزیکی متفاوت است.

هماتیت به انگلیسی: (Hematite ) با فرمول شیمیایی Fe2O3 از مجموعه کانیهاست و محلول در اسید کلریدریک تغلیظ شده - با آب و اسید کلریدریک تمیز می‌شود. شامل مقادیر کمی اکسید آهن (FeO) بوده و شامل عناصر Mn,  Al, Ti نیز می باشد. شکل بلور: فلسی - دانه‌ای - توده‌ای - نودولار – شعاعی، رنگ: قهوه ای-قرمز- خاکستری سیاه، شفافیت: نیمه شفاف - کدر(اپاک)، شکستگی: صدفی، جلا: فلزی - مات، رخ: ندارد، سیستم تبلور: رمبوئدریک و در رده‌بندی اکسید است و منشأ تشکیل آن ماگمائی – هیدروترمال است.
 
هماتیت فلز خاکستری، اکسید آهن معدنی میباشد. هماتیت در کارخانه های تولید گنداله، آهن اسفنجی، بیلت و فولاد کاربرد دارد و کشور چین بیشترین حجم تولیدات هماتیت معادن دنیا را خریداری و وارد می کند.
سنگ آهن هماتیت تولید شده در ایران دارای عیار آهن بین 40% تا 61% بوده و سایر عناصر موجود در سنگ در نواحی مختلف معدنی وابسته به شرایط ژئوفیزیکی متفاوت است. از آنجایی که ارزش اقتصادی سنگ آهن هماتیت کمتر از مگنتیت است؛ صادرات سنگ هماتیت با عیار آهن کمتر از 50% توجیه اقتصادی ندارد.