صادرات مواد معدنی



خلاصه

طبق اعلام کمپانی اچ پی پرینتر 3D متال جت قادر است دستورات و داده ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به چاپ برساند چرا که فناوری مورد استفاده در پرینتر 3 بعدی Metal Jet تا 50 برابر سریع ‌تر از سیستم‌ های موجود برای تولید اجزای سه ‌بعدی خواهد بود.

25 بهمن 1401

مقصد حمل سنگ آهن دانه بندی شده ایران جهت امر صادرات در حال حاضر بنادر عباس و امام خمینی می باشند. درصد بسیار بالایی از ترانزیت کالا در ایران از طریق بنادر شهید رجایی و باهنر (واقع در بندرعباس) صورت می‌گیرد. ترانزیت مواد غذایی از جمله: خرما، مرکبات، شیلات و کالاهای معدنی و صنعتی از جمله: سنگ آهن، کرومیت، مس، پوسته اکسید، سنگهای کوپ و سنگهای تزئینی و ... نیز از طریق این بندر صورت می گیرد.

بندر امام خمینی (ره) یکی دیگر از بنادر ایران در خلیج فارس بوده و با داشتن ۳۴ اسکله فعال، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. طول اسکلهٔ تجاری بندر امام حدود هفت کیلومتر است و سی میلیون تن کالا را در سال پذیرش می‌کند و از این رو بزرگترین و مهمترین پایانه تجارتی دریایی کشور است.
سنگ آهن تولیدی مناطق زنجان، اردبیل، تبریز و حوالی آن به دلیل فاصله کمی که تا بندر امام خمینی (ره) دارند از طریق این بندر به سایر کشورها صادر می شوند.
گروه معدنی بتن گستر پرلیت با همکاری انبارهای وسیع و مجهز، ترخیص کارهای با تجربه، کشتی های فله بر جدید با جرثقیلهای سنگین (بیش از 40 تن)، شرکتهای حمل داخل اسکله، خطوط کشتیرانی بزرگ و ... پس از حمل سنگ های معدنی تا بنادر فوق، با صدور قبض انبار و قبض باسکول پس از توزین بار، دپوهای مجزایی از سنگ آهن، کرومیت و مس مناطق مختلف با عیارهای متفاوت ایجاد نموده و بر حسب قراردادهای فروش پس از تکمیل دپوهای سنگ؛ عملیاتهای گمرکی، پرداخت حقوق گمرکی و دریافت پروانه های صادراتی، استافینگ و یا بارگیری کشتی و سایر عملیاتهای لازم را در حداقل زمان انجام می دهد.

جهت صادرات محموله های کمتر از 10,000 تن از کانتینرهای استاندارد 8×20 و یا 8×40 فوت استفاده می شود و پس از پلمپ کانتینرها توسط گمرک و شرکتهای بازرسی که نظارت کیفی و نمونه برداری از محموله را در حین عملیات استافینگ انجام داده اند، کانتینرها توسط ماشینهای کفی به خط CY منتقل شده و به وسیله کشتی‌های باربری کانتینری به کشور مقصد حمل می شوند.
جهت صادرات محموله های بیش از 10,000 تن از کشتیهای فله‌بر که با توجه به عمق اسکله امکان پهلوگیری در آنرا داشته باشند، کار بار گیری کشتی توسط جرثقیل و لیفتراک با گراپ و باگت های مناسب با نظارت مسئولین جابجایی و بار شمار در کم ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

پس از حرکت کشتی ها و جدا شدن آنها از اسکله، کلیه اسناد صادراتی محموله بارگیری شده ظرف مدت 2 تا 3 روز از سازمانها و شرکتهای مربوطه دریافت و به خریداران تحویل می گردد.

سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و 98 درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می رود. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز، بخش های اصلی مصرف کننده فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد این بخش ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تاثیر گذار است.
تولید کننده اصلی سنگ آهن دنیا استرالیاست و پس از آن چین و برزیل قرار دارند. دیگر تولید کنندگان بزرگ روسیه و امریکا هستند. سال 2009 کل تولید سنگ آهن استرالیا 393 میلیون تن بوده و پس از آن چین با 340 میلیون تن در رتبه بعدی قرارداشته است. در هر حال تفاوت موجود میان استرالیا و چین در این است که تولید استرالیا صادر می شود در حالی که چین کل تولید خود را مصرف می کند. چرا که چین بزرگترین تولید کننده فولاد دنیاست و 44 درصد تولید جهان را در دست دارد و برای تامین نیاز سنگ آهن خود هم تولید دارد و هم واردات. میزان اهمیت تقاضای سنگ آهن چین بر بازار این ماده اولیه از آنجایی نمایان است که چین علاوه بر این که دومین تولید کننده سنگ آهن دنیاست، اولین وارد کننده این ماده اولیه مهم نیز به شمار می رود .

در نتیجه بازار اول صادرات سنگ آهن ایران کشور چین می باشد. لذا گروه معدنی بتن گستر پرلیت با به کارگیری کارشناسان بازاریابی بین الملل و همکاری بازاریابان چینی، ارتباطات تجاری خوب و مستمری را با تاجران چینی و مصرف کنندگان نهایی سنگ آهن برقرار نموده و سنگ آهن تولیدی معادن ایران را در یک حجم قابل ملاحظه به صورت ماهیانه به کشور چین صادر می کند.

از آنجایی که حجم تولیدات این گروه شرکتها پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان چینی این مجموعه نمی باشد، لذا از کلیه تولیدکنندگان داخلی که قادر به تولید سنگ آهن هماتیت و مگنتیت دانه بندی در تناژهای مختلف و تحویل آن به صورت ماهیانه درب سایت خردایش یا کف انبار بندرعباس می باشند دعوت می شود جهت فروش محصول خود به خریداران چینی با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایند.
امید است با همکاری همه جانبه گروههای تولیدی و شرکتهای بازرگانی ایرانی موجبات صادرات تولیدات داخلی هرچه بیشتر فراهم شده و درآمد حاصله آن صرف گسترش صنایع تولید فولاد کشور عزیزمان ایران شود.
مقالات مرتبط